Rok pod znakiem wzrostu

Po udanym roku 2014 branża kurierska z optymizmem spogląda w rok 2015. Według prognoz Komisji Europejskiej, Polska będzie czwartą najszybciej rozwijającą się gospodarką Unii Europejskiej, ze wzrostem gospodarczym na poziomie około 2,8%. To powinno przełożyć się to na utrzymanie konsumpcji indywidualnej na dotychczasowym poziomie. Branży będzie sprzyjać także oczekiwane przez analityków KE stopniowe obniżenie stopy bezrobocia. Czynniki te będą bezpośrednio wpływać na dalszy rozwój e-commerce, który jest jednym z głównych motorów rozwoju KEP.

Według danych GUS, w całym sektorze transportu i gospodarki magazynowej wartość dodana brutto na koniec III kwartału 2014 wzrosła o 7,2%. Jest to przede wszystkim efekt dobrej koniunktury gospodarczej. Dane GUS za III kwartał 2014 wskazują na wzrost PKB o 3,4% r/r i spadek stopy bezrobocia. Dobra kondycja gospodarki wpłynęła na pobudzenie konsumpcji, co przełożyło się na wzrost zamówień w sklepach internetowych, które są jednymi z głównych beneficjentów usług kurierskich. Szacunki firmy badawczej PMR wskazują, że wartość rodzimego rynku e-commerce wyniosła w minionym roku 27 mld zł. w porównaniu z 23,8 mld zł w roku 2013.

2014 pod znakiem inwestycji, fuzji i e-commerce

Zeszły rok był dla branży KEP wyjątkowy także z kilku innych powodów. Pierwszym jest przejęcie przez DPD Polska firmy Siódemka, co oznacza, że Grupa DPD stała się liderem rynku usług kurierskich z 24% udziałem i obrotami przekraczającymi 1 mld zł. Drugim były zmiany w Poczcie Polskiej, która silniej zaakcentowała zaangażowanie w sektor KEP i wyszła z nową ofertą dla małych i średnich przedsiębiorstw. Trzecim czynnikiem jest stale rozwijająca się sieć drogowa i oddanie do użytku ponad 300 km dróg szybkiego ruchu i autostrad.

– Rozwój infrastruktury i inwestycje drogowe są podstawą rozwoju usług kurierskich. W połączeniu z dobrym położeniem geograficznym i niższymi kosztami pracy nasz kraj ma szansę stać się jednym z centrów logistycznych Europy. DPD Polska w roku 2012 oddała do użytku Centralną Sortownię w Strykowie, która jest jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. W 2014 roku uruchomiliśmy także kilka nowoczesnych depotów, między innymi w Warszawie i Gliwicach. Szybsze i sprawniejsze procesy w stale doskonalonej sieci logistycznej to wyższa jakość usług, a tego oczekują od nas klienci. – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

2015 –bliżej klienta

Oczekiwania Grupy DPD w związku z rozwojem branży w roku 2015 są optymistyczne. Zdaniem ekonomistów, tempo wzrostu gospodarczego powinno utrzymać się na podobnym poziomie co w roku 2014. Spodziewany jest również dalszy rozwój e-commerce, który zdaniem firmy nadawczej PMR w ciągu najbliższych pięciu lat podwoi wartość i 50 mld zł. Doprowadzi to do sytuacji, w której co 10 produkt w Polsce będzie kupowany online. Z pewnością przyczyni się do tego przyjęcie nowego prawa konsumenckiego, które weszło w życie 25 grudnia 2014 roku. Celem nowych przepisów jest zaoferowanie klientom internetowym podobnych przywilejów, jakie mają klienci robiący zakupy w sposób konwencjonalny, co może przekonać niezdecydowanych do zakupów on-line.

Polski e-commerce rozwija skrzydła

Wzrost dynamiki rynku e-commerce będzie również spowodowany rozwojem dużych sklepów internetowych oraz sieci handlowych, które dostrzegają potencjał drzemiący w sprzedaży wielokanałowej – omnichannel. Do rozwoju branży e-commerce przyczyni się także coraz śmielsza ekspansja polskich marek zagranicę.

Klienci korzystający z usług kurierskich częściej zwracają uwagę także na szybkość i elastyczność dostawy, co może skutkować wzrostem zainteresowania odbiorem paczek w punktach stacjonarnych. – Chcemy być blisko lokalnego konsumenta. Mamy świetnie rozwiniętą sieć połączeń drogowych, a usługi typu predict pozwalają zawęzić czas oczekiwania na przesyłkę do 2 godzin. Specjalnie dla konsumentów rozwijamy sieć punktów nadań i odbiorów pod nazwą DPD Strefa Paczki, które są zlokalizowane w wygodnych dla nich miejscach – podkreśla Rafał Nawłoka.

W 2015 roku spółka powinna rozpocząć funkcjonowanie w nowej strukturze, która jest wynikiem przejęcia pod koniec zeszłego roku firmy Siódemka. Integracja spowodowała, że Grupa DPD reprezentuje obecnie 24% rynku kurierskiego i będzie mocniej rozwijać swoje usługi skierowane do e-handlu. – DPD Polska od kilku lat intensywnie rozwija pakiet narzędzi usprawniających obsługę klienta internetowego. Postawiliśmy na interaktywną komunikację z klientem za pośrednictwem aplikacji webowych, czatu, usługi Predict, czy track&trace. Przejęcie Siódemki, która specjalizuje się w obsłudze klientów z sektora e-commerce, daje Grupie DPD możliwość jeszcze mocniejszego wejścia na ten rynek – podsumowuje prezes DPD Polska.

otwórz serwis kurierski
kokoma

kurier2.pl to pierwszy w Polsce portal poświęcony tematyce brokerów kurierskich. Wszystko co powinieneś wiedzieć o przesyłkach kurierskich: porady, aktualności, punkty kurierskie, firmy kurierskie, wywiady i ciekawostki w jednym miejscu.